Det är kreativiteten som kommer att rädda världen!

22.12.13

Äpplen och kloaker

Äpplen och kloaker - Livs levande äventyr är den bok som jag arbetat längst med. Jag har som ett av mina favorittidsfördriv att skriva och illustrera barnböcker. Jag har många idéer och halvfärdiga verk, men Äpplen och kloaker betraktar jag nu som färdig då den består av 132 sidor inklusive illustrationer.

Bokens huvudkaraktär är Liv, som bor på en cirkus. Hon delar vagn med sin härliga råtta Ratzjo och den gamla kvinnan Inna, som är snällast av alla och trollar bäst. Men allt är inte riktigt bra på cirkusen. Det finns nämligen en cirkusdirektör som gör livet surt för alla på cirkusen. I sin jakt på högre vinst offrar han till och med Livs säkerhet. Och en dag faller Liv ner från en lina högt uppe i cirkustältet.
Med nöd och näppe och lite hjälp av Innas trollkraft klarar sig Liv, men hennes liv tar nu en vändning. Liv bestämmer sig för att lämna cirkusen. Precis innan Liv ska ge sig av får hon ett uppdrag av Inna. Liv ska leta efter ett djupt hål i något som kallas för en saltstad.
Men vad är en saltstad och varför ska Liv åka dit? I jakten på svaren på de frågorna stöter Liv på märkliga platser och fantastiska människor. Två personer blir särskilt viktiga för henne. Det är Petri, killen som är lite rädd, men väldigt snäll och Marko, den dragspelande mannen med buskig mustasch och solskensleende.





Inga kommentarer: