Det är kreativiteten som kommer att rädda världen!

5.1.11

Konditori & Pensionat Nummerhuset

Efter att ha läst Carin och Stina Wirséns bok Sockerbullen på Kruskakullen blev mina barn så inspirerade att de ville ha ett eget konditori och pensionat, precis som karaktärerna i boken.

(Läs inlägg om boken på Barnboksprat)

Som tur var fick jag hem ett dockhus från Amnestys loppmarknad i Halmstad i samma veva.

Så vi började fixa och dona och några veckor senare hade vi ett eget konditori och pensionat, som fick heta Nummerhuset. Varsågoda att kika in en sväng:


Före:


Efter:
Förändringar:
* Två väggar har satts fast
* Mosaik på golvet (se vägledning på Panduro)
* Tapetsering med scrapbookingark från Panduro samt målning med svart hobbylack
* Inredning med möbler och djur
* Tillverkning av bageriets godsaker och andra småattiraljer

Uppackning av möbler från Skala Minimal


Huset bebos av Sylvanian Families (några från när jag var liten och några nya) Här är barnens rum. Inredning från Sylvanian Families. Loket är en reklamnyckelring från BRIO. Tavla gjord av metalldekoration och ett gammalt bokmärke. Hyllan i köket är gjord av asken som de runda metalldekorationerna låg i.


Köket/Butiken. Inredning från Skala Minimal och Sylvanian Families. Planschen på väggen är ett klistermärke från Panduro


Pensionatets stora rum. Väggen mellan rummet och badrummet är gjord av en plastskiva som jag satt på transparent dekorationsark på. Inredning från Skala Minimal


Badrum med inredning från Skala Minimal


Jag sågade upp taket på dockhuset för att få ett vindsrum. Golvet har jag gjort av breda glasspinnar, inköpta på Panduro (Vi hade inte samlat ihop tillräckligt många själva, men annars är det ett bra tips att samla på glasspinnar, de kan användas till mycket)

Det var min yngsta son som kom på namnet: Nummerhuset. Andra förslag var Betongbullen och Godislandet. Skylt av utklippt dekorationsplåt, från Panduro. Sprayad med svart lack. Texten är skriven med Games Workshops färg. (Det är främst deras färger jag använt till smådetaljer) Små bjällror fastsatta med en liten nyckelring. (Plåten är lätt att göra hål i med t.ex. hammare och spik)


Min son önskade att konditoriet skulle ha gustavianska tallrikar och de sex tallrikarna, från Skala Minimal, fick duga


Affärsdisken med bageriets godsaker. Kassaapparaten kommer från Skala Minimal. Affärsdisken har jag gjort av plywood och målat med mörk bets.


Jordgubbstårta med tillsågad rundstav som grund. Först spacklad med vitt väggspackel och sedan förbättrad med montagelim. (Spackel spricker så lätt. Tårtdekorationerna kommer från ett set med nageldekoration av fimolera (köpt på Tradera)

Apelsinpaj med trolldeg som pajskal och montagelim som fyllning. Apelsinerna är nageldekoration.

Limepaj av montagelim


Karameller gjorda av en liten pärla som är insvept i röd plast. Plasten har från början suttit runt en ost.


Jäsande bröd gjort av trolldeg och skål av ett mutterskydd, som jag hittat ute på marken. På bilden syns också kringlor i plåt av svart papper.


Jordgubbspaj i en kapsyl. Trolldeg som torkats i ugn och målats.


Syltkakor som mina barn gjort i trolldeg och målat


Tårta gjord på samma sätt som jordgubbstårtan. Strösslet är gjort av strängar med cernitlera, som gräddats och klippts till. Blomman i mitten är från setet med nageldekoration av fimolera.

Små godisar som min kompis gjort i fimolera

Kanelbullar av trolldeg. Pärlsocker är gjort av strängar med cernitlera som jag härdat i ugnen och sedan klippt till små små bitar

Belysning med hjälp av fastspikade LED-ficklampor.

Nummerhuset kvällstid


3 kommentarer:

Agneta sa...

härligt hus, fina bilder
Agneta
skalaminimal.se

Liv sa...

Å, vad inspirerad jag blev nu! Vi har ett dockskåp som är rätt fult och som jag tänkt fixa till. Nu blev jag väldigt peppad att ta tag i det alldeles snart! :)

Emma sa...

Ja och när en väl börjat blir en lätt fast, hittar saker överallt som går att göra om till miniatyrmat etcetera ;)